Statut Przedszkola Nr 4
z Oddziałami Integracyjnymi
im. Króla Maciusia Pierwszego
w Grodzisku Mazowieckim
PODSTAWA PRAWNA
Statut przedszkola, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 września 2017r., został opracowany z uwzględnieniem w szczególności przepisu art.102, art.108 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2016r. poz.59) oraz przepisów Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przeszkoli (podpisane 17.03. 2017r.)
Niniejszy statut stanowi załącznik do Uchwały Nr 7/2017/2018 Rady Pedagogicznej z dnia 16 listopada 2017 r. w sprawie Statutu Przedszkola Nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi im. Króla Maciusia Pierwszego w Grodzisku Mazowieckim
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§1
- Nazwa przedszkola brzmi: Przedszkole Nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi im. Króla Maciusia Pierwszego w Grodzisku Mazowieckim.
- Przedszkole Nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi im. Króla Maciusia Pierwszego w Grodzisku Mazowieckim jest przedszkolem publicznym w rozumieniu ustawy.
- Przedszkole posługuje się pieczęcią:
4. Lokalizacja przedszkola- siedzibą przedszkola jest obiekt w Grodzisku Mazowieckim przy ulicy Górnej 12, w którym funkcjonuje 13 oddziałów przedszkolnych (dzieci 3-6 lat) oraz obiekt przy ulicy Piaskowej 21, w którym funkcjonują 3 oddziały – przeznaczone dla dzieci w wieku 4-6 lat.
5. Organem prowadzącym Przedszkole jest Gmina Grodzisk Mazowiecki, który ma siedzibę w budynku nr 32 przy ul. Kościuszki w Grodzisku Mazowieckim.
6. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Mazowiecki Kurator Oświaty.
7. Ustalona nazwa to: Przedszkole Nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi im. Króla Maciusia Pierwszego w Grodzisku Mazowieckim używana jest w pełnym brzmieniu na pieczęciach i stemplach
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
- Przedszkolu – należy przez to rozumieć Przedszkole Nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi Króla Maciusia Pierwszego w Grodzisku Mazowieckim;
- ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (Dz.U.
z 2017r. poz.59); - ustawie o systemie oświaty – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991r.
o systemie oświaty ( Dz.U. z 2016r. poz.1943 z późn.zm.); - Statucie – należy przez to rozumieć Statut Przedszkola Nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi Króla Maciusia Pierwszego w Grodzisku Mazowieckim;
- Dyrektorze i Radzie Pedagogicznej – należy przez to rozumieć organy działające w Przedszkolu Nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi Króla Maciusia Pierwszego w Grodzisku Mazowieckim;
- wychowankach – należy przez to rozumieć wychowanków Przedszkola Nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi Króla Maciusia Pierwszego w Grodzisku Mazowieckim;
- rodzicach – należy przez to rozumieć prawnych opiekunów dziecka;
- nauczycielu – należy przez to rozumieć każdego pracownika pedagogicznego w Przedszkolu Nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi Króla Maciusia Pierwszego w Grodzisku Mazowieckim;
- organie prowadzącym – należy przez to rozumieć Gminę Grodzisk Mazowiecki;
- organie sprawującemu nadzór pedagogiczny – należy przez to rozumieć Mazowieckie Kuratorium Oświaty. § 2
- Przedszkole jest jednostką budżetową.
- Szczegółowe zasady gospodarki finansowej Przedszkola regulują odrębne przepisy.
- Przedszkole używa pieczęci i stempli zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
- Zasady rekrutacji oraz kryteria przyjęcia dziecka do Przedszkola określa ustawa. Terminy i zasady rekrutacji oraz kryteria dodatkowe przyjęcia dzieci do Przedszkola określa corocznie organ prowadzący.
- W przypadku niewykorzystania wszystkich miejsc w Przedszkolu, dzieci mogą być przyjmowane
w ciągu roku szkolnego.
Rozdział 2
Cele i zadania Przedszkola
§3
- Przedszkole realizuje cele i zadania zgodnie z oczekiwaniami rodziców wynikające w szczególności z podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
- Naczelnym celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka.
- W ramach zadań działalności edukacyjnej przedszkole realizuje: 3.1 wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju, 3.2 tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa, 3.3 wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych, 3.4 zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony, 3.5 wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań, 3.6 wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie, 3.7 promowanie ochrony zdrowia, tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym o bezpieczeństwo w ruchu drogowym, 3.8 przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci, 3.9 tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki, 3.10 tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka, 3.11 tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy, 3.12 współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka, 3.13 kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju, 3.14 systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju, 3.15 systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzących do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole, 3.16 organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej, lub języka regionalnego, 3.17 tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur. §4 Do zadań Przedszkola należy: 1)wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez fachową organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w czterech obszarach rozwojowych dziecka: fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym; 2) wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych; 3) zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwiają im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony; 4) organizowanie zajęć, zabaw i odpoczynku z wykorzystaniem treści adekwatnych do poziomu rozwoju dzieci, ich możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnego, naturalnego tempa rozwoju, wspierających indywidualność lub oryginalność dziecka, wzmacniających poczucie wartości oraz potrzebę uczestnictwa w grupie; 5) organizowanie zajęć rozwijających nawyki i zachowania prowadzące do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo; 6)organizowanie zajęć z wykorzystaniem treści adekwatnych do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci, prowadzących do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz zdrowia psychicznego; 7) organizowanie zajęć budujących wrażliwość, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, otoczenia, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, sztuk plastycznych; 8) organizowanie zajęć pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, rozwijających wrażliwość i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju dziecka; 9) organizowanie zajęć umożliwiających samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy; 10) organizowanie zajęć prowadzących do poznania norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby w otoczeniu dziecka oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju; 11)systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe, wynikające się z nagłego pojawienia się w otoczeniu dziecka sytuacji lub zagrożeń, w tym zagrożeń cywilizacyjnych, takich jak patologiczne zjawiska społeczne, psychologiczna ingerencja mediów w rozwój dziecka, nieodpowiedzialne korzystanie z technologii, ubezwłasnowolnienie reklamą, moda, katastrofy, zdarzenia traumatyczne; 12) systematyczne wspieranie i rozwijanie mechanizmów uczenia się prowadzące do osiągnięcia przez dziecko poziomu rozwoju umożliwiającego podjęcie nauki w szkole; 13) organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami- umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego. §5
- Cele i zadania Przedszkola realizowane są podczas zajęć grupowych i indywidualnej pracy
z dzieckiem poprzez: 1. właściwą organizację procesu nauczania z dostosowaniem pomocy dydaktycznych, treści, metod i form pracy do możliwości psychofizycznych dzieci; 2.umożliwianie korzystania z opieki psychologiczno- pedagogicznej; 3. organizowanie nauki religii zgodnie z odrębnymi przepisami; 4. organizację zajęć dodatkowych; 5. organizację zajęć indywidualnych i/lub w zespołach dla dzieci wymagających pracy wyrównawczej oraz wspieranie dzieci uzdolnionych; 6. stały kontakt z rodzicami, prowadzenie zajęć otwartych, warsztatów, prelekcji, konsultacji; 7. prowadzenie przez nauczycieli działalności diagnostycznej dotyczącej rozwoju dzieci.
- Sposób realizacji zadań Przedszkola uwzględnia również: 1. wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka; 2. wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowania go do nauki w szkole; 3. rodzaje i stopnie niepełnosprawności w przypadku dzieci niepełnosprawnych. §6
- Świadczenia udzielane w Przedszkolu – w zakresie przekraczającym realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego – obejmują organizację i prowadzenie zajęć opiekuńczo- wychowawczych wspierających prawidłowy rozwój dziecka, a w szczególności:
- działania opiekuńcze dostosowane do wieku, potrzeb i możliwości dziecka, zapewniające mu bezpieczne funkcjonowanie podczas zajęć w przedszkolu i poza nim;
- działania korekcyjno- kompensacyjne, umożliwiające dziecku osiągnięcie dojrzałości szkolnej;
- działania przygotowujące dzieci do udziału w przedszkolnych oraz środowiskowych konkursach, imprezach artystycznych i okolicznościowych;
- działania umożliwiające nauczycielom realizację programów własnych koncepcji poszerzających podstawę programową;
- gry i zabawy wspomagające rozwój fizyczny i psychofizyczny dziecka, usprawniające i korygujące wady wymowy dziecka , rozwijające zainteresowanie dziecka otaczającym go światem oraz umożliwiające właściwy rozwój emocjonalny i społeczny.
- Szczegółowe zadania Przedszkola i sposób ich realizacji określa się w Rocznym Planie Pracy Przedszkola.
Rozdział 3
Opieka nad dziećmi
§7
Sprawowanie opieki nad dzieckiem w Przedszkolu odbywa się poprzez:
- poznanie i przestrzeganie przez dzieci zasad bezpieczeństwa na terenie Przedszkola i poza nim z uwzględnieniem elementarnych zasad bezpieczeństwa poruszania się po drogach publicznych;
- wyrabianie właściwych nawyków związanych z ochroną zdrowia, higieną osobistą i kulturą zachowania na co dzień;
- poznawanie i przestrzeganie przez dzieci zasad ochrony przyrody i kształtowanie postaw proekologicznych wobec środowiska, w którym żyjemy;
- wdrażanie do samoobsługi, rozwijanie samodzielności w myśleniu i działaniu, uczenie samokontroli;
- rozwijanie ekspresji i sprawności ruchowej poprzez zabawy i ćwiczenie ruchowe organizowane na świeżym powietrzu i w pomieszczeniach Przedszkola;
- umożliwienie dzieciom codziennego wyjścia na świeże powietrze, zgodnie z warunkami
i sposobami realizacji zawartymi w podstawie programowej wychowania przedszkolnego; - przyprowadzanie i odbieranie dzieci z Przedszkola przez rodziców lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo. §8
- Przy przyprowadzaniu dzieci do Przedszkola stosuje się następujące zasady:
- rodzice dziecka zobowiązani są do przyprowadzania dziecka do godz. 8.30; po godz. 8.30 w szczególnie uzasadnionych sytuacjach i po wcześniejszym poinformowaniu przedszkola.
- rodzice są zobowiązani wprowadzić dziecko do budynku przedszkolnego, przygotowują dziecko w szatni do pobytu w Przedszkolu, a następnie przekazują je pod opiekę nauczycielowi dyżurującemu;
- rodzice składają pisemne upoważnienie dotyczące osób wskazanych do odbioru dziecka
z Przedszkola; - pracownicy Przedszkola nie ponoszą odpowiedzialności za bezpieczeństwo dziecka nie przekazanego pod opiekę nauczyciela (pozostawionego np. przed budynkiem, w ogrodzie, w szatni).
- w przypadku wychowanków domu dziecka, dzieci powinny być przyprowadzane przez osoby upoważnione przez Dyrektora domu dziecka.
- dzieci, którym gmina zapewnia bezpłatny dowóz do Przedszkola, mają zapewnioną opiekę w czasie przejazdu.
- Do Przedszkola przyprowadzane są dzieci zdrowe, bez objawów chorobowych:
- nie przyjmuje się dzieci z objawami chorobowymi (silny katar, uciążliwy kaszel, ból brzucha, wymioty, podwyższona temperatura lub inne niepokojące objawy);
- stan zdrowia dziecka przyprowadzanego do Przedszkola nie może zagrażać bezpieczeństwu fizycznemu dziecka oraz innym osobom przebywającym w jego otoczeniu;
- w przypadku zaobserwowania objawów chorobowych nauczyciel podejmuje kontakt z rodzicami w celu odebrania dziecka z Przedszkola;
- powiadomieni Rodzice są zobowiązani do niezwłocznego odebrania dziecka z Przedszkola.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach (choroby przewlekłe) na pisemny wniosek rodziców mogą być dziecku podawane leki.
- W przypadku zaistnienia sytuacji, o której mowa w ust. 3, rodzice zobowiązani są do przedstawienia zaświadczenia lekarskiego określającego nazwę leku, stężenie, dawkę, częstotliwość podawania oraz okres leczenia.
- W Przedszkolu nie wykonuje się żadnych zabiegów lekarskich oraz nie podaje się żadnych farmaceutyków poza udzieleniem pomocy w nagłych wypadkach.
- W przypadku stwierdzenia zagrożenia życia dziecka, Przedszkole wzywa pogotowie ratunkowe
i powiadamia rodziców. - Do czasu przybycia rodziców dziecko przebywa pod opieką lekarza pogotowia i pracownika Przedszkola (nauczyciel lub Dyrektor).
§9
- Rodzice dziecka są zobowiązani do odbierania dziecka w godzinach ustalonych przez Przedszkole.
- W przypadku powtarzających się spóźnień rodziców (osób upoważnionych), rodzice (osoby upoważnione) wpisują się do zeszytu spóźnień.
- Dopuszcza się możliwość odbierania dziecka przez inną osobę upoważnioną przez rodziców zapewniającą mu pełne bezpieczeństwo.
- Upoważnienie do odbioru dziecka przez osobę nieletnią będzie respektowane tylko wtedy, jeżeli będzie ono potwierdzone w obecności rodziców przez dyrektora przedszkola.
- W przypadku zamiaru odbierania dziecka z ogrodu przedszkolnego osoby odbierające dziecko zobowiązane są do poinformowania o nim nauczyciela.
- Jeśli rodzice zdecydują, aby dziecko przyprowadzała i odbierała z Przedszkola inna upoważniona przez nich osoba dorosła, zdolna do podejmowania czynności prawnych zapewniająca mu pełne bezpieczeństwo, zobowiązani są do złożenia pisemnego oświadczenia woli w tym zakresie, zawierającego m.in. dane osoby upoważnionej. Oświadczenie może zostać zmienione lub odwołane w każdym czasie.
- W przypadkach szczególnie uzasadnionych osoba, o których mowa w ust.5, może zostać zobowiązana do potwierdzenia zgodności danych z dokumentem tożsamości.
- Nauczyciel lub inny pracownik Przedszkola przekazujący dziecko osobie upoważnionej, zobowiązany jest do przestrzegania zapisów zawartych w upoważnieniu. §10
- O nieodebraniu dziecka przez rodziców lub osobę upoważnioną w wyznaczonym czasie, nauczyciel zobowiązany jest do poinformowania o tym Dyrektora Przedszkola.
- W przypadku, gdy sytuacja, o której mowa w ust.1, nie ma charakteru sporadycznego, Przedszkole podejmuje działania interwencyjne, włącznie z powiadomieniem rodziców
o wystąpieniu z wnioskiem do sądu rodzinnego i nieletnich o zbadanie sytuacji rodzinnej wychowanka Przedszkola. - W sytuacji, gdy dziecko nie zostało odebrane z Przedszkola w wyznaczonym czasie, nauczyciel podejmuje następujące działania:
- kontaktuje się telefonicznie z rodzicami dziecka;
- w przypadku braku kontaktu telefonicznego z rodzicami przez okres jednej godziny oczekuje z dzieckiem na rodziców lub upoważnioną do odbioru dziecka osobę;
- jeżeli w tym czasie rodzice lub upoważniona do odbioru dziecka osoba nie zgłoszą się po dziecko, nauczyciel powiadamia Policję.
- Dziecka nie wydaje się rodzicom lub upoważnionej osobie, pozostającej pod wpływem alkoholu lub innego środka odurzającego.
- Przedszkole ma prawo odmówić odebrania dziecka z Przedszkola rodzicowi , wobec którego sąd wydał orzeczenie o ograniczeniu lub pozbawieniu władzy rodzicielskiej.
§11
Przedszkole zapewnia dziecku bezpieczeństwo poprzez:
- zapewnienie warunków i zasad ewakuacji zgodnych z przepisami BHP I PPOŻ;
- wietrzenie pomieszczeń w czasie przerwy w zajęciach przeprowadzanych z dziećmi, a w razie potrzeby także w czasie zajęć;
- zapewnienie w pomieszczeniach Przedszkola temperatury, co najmniej 18°;
- wyposażenie Przedszkola w niezbędne środki do udzielania pierwszej pomocy wraz z instrukcją o zasadach jej udzielania;
- wyposażenie pomieszczeń przedszkola i placu zabaw w meble, sprzęt, zabawki spełniające wymagane normy, posiadające atesty i certyfikaty.
- zapewnienie opieki dziecku, które uległo wypadkowi, w tym udzielenie pierwszej pomocy przedmedycznej.
- respektowanie bezwzględnego zakazu podawania leków dziecku na terenie Przedszkola bez obecności rodzica.
Rozdział 4
Formy współdziałania z rodzicami
§12
- Przedszkole oferuje rodzicom następujące formy współdziałania:
- konsultacje pedagogiczne – w miarę bieżących potrzeb i możliwości;
- konsultacje ze specjalistami – w miarę potrzeb i możliwości;
- zebrania ogólne i grupowe, nie rzadziej niż 2 razy w roku;
- udział członków Rady Pedagogicznej w zebraniach Rady Rodziców – systematycznie;
- zajęcia integracyjne dla dzieci i rodziców – zgodnie z planem;
- warsztaty dla rodziców z udziałem dzieci;
- kontakty indywidualne – systematyczne;
- zajęcia otwarte dla rodziców – zgodnie z planem,
- spotkania okolicznościowe z okazji uroczystości przedszkolnych;
- wycieczki, festyny;
- spotkania adaptacyjne,
- kącik dla rodziców.
- szkolenia dla rodziców
- strona internetowa i skrzynka do korespondencji.
- Rodzice mają możliwość otrzymania informacji o dziecku w godzinach pracy Przedszkola
w sposób bezpośredni lub telefoniczny oraz podczas spotkań z nauczycielami pracującymi w grupie. §13
Zakres zadań Przedszkola związanych ze współdziałaniem z rodzicami w sprawach wychowania
i nauczania dzieci obejmuje:
- uzgodnienie celów oraz sposobów współpracy nauczycieli i rodziców;
- rozpoznanie i ustalenie potrzeb rozwojowych dziecka;
- zapewnienie indywidualnej opieki każdemu wychowankowi poprzez dostosowanie metod
i sposobów oddziaływań odpowiednio do jego wieku, możliwości rozwojowych oraz potrzeb środowiska; - ustalenie w uzgodnieniu z rodzicami określonych form oddziaływań wychowawczych;
- udzielanie rodzicom pomocy w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
- zapoznawanie rodziców z zadaniami wynikającymi z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale;
- przekazywanie informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju w formie zaproponowanej przez rodzica;
- opracowanie harmonogramu całorocznych spotkań nauczycieli oddziału w porozumieniu
z rodzicami; - angażowanie rodziców w działalność Przedszkola.
Rozdział 5
Organy Przedszkola
§14
Organami Przedszkola są:
- Dyrektor Przedszkola;
- Wicedyrektor
- Rada Pedagogiczna;
- Rada Rodziców. §15
- Kompetencje Dyrektora Przedszkola obejmują w szczególności:
- kierowanie działalnością Przedszkola i reprezentowanie go na zewnątrz;
- sprawowanie nadzoru pedagogicznego zgodnie z odrębnymi przepisami;
- sprawowanie opieki nad wychowankami oraz stwarzanie im warunków zgodnych z celami statutowymi Przedszkola, w tym:
- organizowanie indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego na zasadach określonych w odrębnych przepisach;
- udzielanie zezwolenia na spełnianie rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem, w trybie odrębnych przepisów;
- realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej oraz Rady Rodziców podjętych w ramach ich kompetencji stanowiących;
- dysponowanie środkami finansowymi określonymi w planie finansowym Przedszkola;
- organizowanie administracyjnej, w tym finansowe i gospodarczej obsługi Przedszkola;
- współdziałanie ze szkołami oraz zakładami kształcenia nauczycieli przy organizacji praktyk pedagogicznych odbywanych w Przedszkolu;
- organizowanie i przeprowadzanie rekrutacji dzieci do Przedszkola;
- dokonywanie w drodze decyzji administracyjnej skreślenia wychowanka z listy wychowanków Przedszkola w przypadkach określonych w § 44 ust.1 niniejszego Statutu;
- zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli oraz innych pracowników Przedszkola zgodnie z odrębnymi przepisami;
- przyznawanie nagród i wymierzanie kar porządkowych nauczycielom i pozostałym pracownikom Przedszkola;
- występowanie z wnioskami w sprawie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień.
- dokonywanie oceny pracy nauczyciela;
- zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej;
- stwarza warunki do realizacji zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dziecka.
- wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych.
- Dyrektor Przedszkola:
- w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną oraz Radą Rodziców;
- stwarza warunki bezpiecznego pobytu dzieciom oraz pracownikom Przedszkola;
- inspiruje i wspomaga nauczycieli w spełnianiu przez nich wymagań w zakresie podnoszenia jakości pracy Przedszkola oraz w podejmowaniu nowatorstwa pedagogicznego;
- przedstawia Radzie Pedagogicznej nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności Przedszkola;
- jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej Przedszkola.
- Dyrektor Przedszkola ponosi odpowiedzialność za właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz innej dokumentacji kancelaryjno- archiwalnej, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- W przypadku nieobecności Dyrektora Przedszkola zastępuje go nauczyciel Przedszkola wyznaczony przez organ prowadzący.
§16
Wicedyrektor – powoływany jest przez Dyrektora Przedszkola po uzyskaniu opinii Organu prowadzącego oraz Rady pedagogicznej na podstawie art. 37 ust. 1 Ustawy o Systemie Oświaty gdy: liczba oddziałów wynosi co najmniej 6, oddziały zlokalizowane są w różnych miejscach.
- Wicedyrektor Przedszkola pełni funkcję zastępcy Dyrektora w przypadku jego nieobecności w placówce, odpowiada służbowo przed Dyrektorem Przedszkola, Radą Pedagogiczną i Organem prowadzącym przedszkole za realizację zadań przydzielonych przez Dyrektora przedszkola, a w szczególności za:
- sprawowanie nadzoru pedagogicznego – obserwowanie zajęć przedszkolnych, kontrolę dokumentacji pedagogicznej,
- przygotowanie projektów dokumentacji szkolnej: Roczny plan pracy przedszkola, Roczny plan nadzoru pedagogicznego,
- koordynację organizacji pracy przedszkola w tym organizowanie zastępstw,
- Zakres obowiązków Wicedyrektora:
- realizacja zadań wynikających z planu pracy dydaktyczno – wychowawczej i opiekuńczej,
- prowadzenie zajęć dydaktycznych według obowiązującego wymiaru godzin,
- współpraca z Radą Rodziców w zakresie spraw wychowawczych i opiekuńczych,
- nadzór nad działalnością i pracą zespołu wychowawczego,
- kontrola realizacji Uchwał Rady Pedagogicznej,
- organizacja uroczystości przedszkolnych i kontrola ich przebiegu,
- nadzór nad prawidłową organizacją wycieczek dydaktycznych i grupowych,
- organizacja zastępstw za nieobecnych nauczycieli,
- kontrola dzienników lekcyjnych
- hospitacje wg planu hospitacji,
- opieka nad praktykantami
- prowadzenie zeszytu zastępstw za nieobecnych nauczycieli
- Wicedyrektor ma prawo do :
- Zastępowania Dyrektora w przypadku jego nieobecności,
- Przydzielenia zadań służbowych i wydawania poleceń nauczycielom i pracownikom niepedagogicznym
- Formułowania projektów oceny pracy podległych bezpośrednio nauczycieli, a także w sprawach oceny pracy wychowawczo – opiekuńczej wszystkich nauczycieli.
- Wnioskowania do Dyrektora w sprawach nagród i wyróżnień oraz kar porządkowych dla nauczycieli i pracowników niepedagogicznych ,
- Używanie pieczątki z tytułem „Wicedyrektor Przedszkola” oraz podpisywania pism, których treść jest zgodna z zakresem jego zadań i kompetencji.
- Wicedyrektor odpowiada :
- Jak każdy nauczyciel czyli za wypełnianie zadań i obowiązków nauczyciela określonych w prawie oświatowym i prawie wewnętrznym przedszkola, bowiem jest równolegle nauczycielem,
- Służbowo przed Dyrektorem Przedszkola, Radą Pedagogiczną i Organem prowadzącym przedszkole za: poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej przedszkola, poziom nadzoru pedagogicznego, bezpieczeństwo osób znajdujących się w przedszkolu oraz poza nim podczas zajęć organizowanych przez przedszkole. §17
- W przedszkolu działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem Przedszkola
w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki. W skład Rady wchodzą wszyscy nauczyciele i specjaliści zatrudnieni w Przedszkolu. - Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie planów pracy Przedszkola;
- podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w Przedszkolu;
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego w Przedszkolu;
- przygotowanie projektu nowego statutu albo projektu zmian statutu i uchwalanie projektu;
- wystąpienie z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska Dyrektora Przedszkola;
- ustalenie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad Przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy Przedszkola;
- podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia dzieci z listy wychowanków Przedszkola.
- Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy Przedszkola (arkusz organizacji Przedszkola na dany rok szkolny),
- projekt planu finansowego Przedszkola;
- wnioski Dyrektora Przedszkola o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
- propozycje Dyrektora Przedszkola o przyznanie nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć wychowawczych, dydaktycznych
i opiekuńczych; - dopuszczenie do użytku w Przedszkolu zaproponowanego przez nauczyciela programu wychowania przedszkolnego.
- Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy liczby jej członków.
- Tryb podejmowania uchwał odbywa się w drodze głosowania jawnego lub tajnego, jeżeli dotyczy spraw osobowych.
- Osoby biorące udział w zebraniach Rady Pedagogicznej zobowiązane są do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniach, które mogą naruszyć dobro osobiste dzieci lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników Przedszkola. §18
Strukturę Rady Pedagogicznej, jej zadania, procedurę przygotowywania i uchwalania decyzji oraz stanowisk przez Radę Pedagogiczną, ramowy plan zebrań, ramowy porządek zebrania oraz sposób protokołowania zebrań określa Regulamin Rady Pedagogicznej. §19
- W Przedszkolu działa Rada Rodziców stanowiąca reprezentację rodziców wychowanków.
- Członkowie Rady Rodziców wybierani są co roku podczas zebrań oddziałów, po trzech przedstawicieli z rad oddziałowych.
- Rada Rodziców wykonuje swoje zadania zgodnie z uchwalonym przez siebie Regulaminem Rady Rodziców. Regulamin określa strukturę i tryb pracy Rady, tryb przeprowadzania wyborów do rad oddziałowych oraz ich przedstawicieli do Rady Rodziców.
§20
Do kompetencji Rady Rodziców należy w szczególności:
- uchwalenie regulaminu swojej działalności, który nie może być sprzeczny z niniejszym Statutem;
- opiniowanie projektu planu finansowego;
- opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania Przedszkola, o którym mowa w odrębnych przepisach.