§21
- Rada Rodziców może występować do Rady Pedagogicznej, Dyrektora Przedszkola, organu prowadzącego oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw Przedszkola.
- W celu wspierania działalności statutowej Przedszkola, Rada Rodziców gromadzi fundusze
z dobrowolnych składek rodziców oraz z innych źródeł. - Zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców określa §22
- Organy Przedszkola mają prawo do działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji.
- Organy Przedszkola są zobowiązane do współdziałania w zakresie planowania i realizacji celów
i zadań Przedszkola. - Współdziałanie organów Przedszkola obywa się według następujących zasad:
- zasady pozytywnej motywacji;
- zasady partnerstwa;
- zasady wielostronnego przepływu informacji;
- zasady aktywnej i systematycznej współpracy;
- zasady rozwiązywania sporów w drodze mediacji.
- Koordynatorem współdziałania organów jest Dyrektor Przedszkola.
- Współdziałanie organów Przedszkola obejmuje w szczególności:
- zapewnienie możliwości wykonywania kompetencji określonych w przepisach prawa i w statucie Przedszkola poprzez:
- udzielanie pomocy organizacyjnej i obsługi administracyjnej;
- organizację zebrań przedstawicieli organów Przedszkola;
- możliwość występowania z wnioskami i opiniami dotyczącymi spraw Przedszkola;
- rozpatrywanie wniosków i opinii na zebraniach organów;
- opiniowanie lub uzgadnianie podejmowanych działań w przypadkach określonych przepisami prawa, niniejszym Statutem i regulaminami poszczególnych organów;
- bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami Przedszkola o podejmowanych i planowanych działaniach poprzez:
- uczestnictwo przedstawicieli organu w zebraniach innych organów;
- kontakty indywidualne przewodniczących organów.
- Formy, sposoby i terminy komunikowania się organów Przedszkola ustala Dyrektor Przedszkola. §23
Organy między sobą ustalają formy rozstrzygania sporów poprzez:
- dopuszczenie możliwości powołania komisji, w której skład wchodzi mediator zaakceptowany przez strony sporu;
- komisja, o której mowa po zapoznaniu się z istota sprawy ma prawo do przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego według ustalonych przez siebie zasad;
- rozstrzygnięcia komisji są wiążące dla stron sporu;
- w przypadku wyczerpania możliwości rozwiązania sporu na terenie przedszkola każda ze stron ma prawo odwołać się do organu prowadzącego lub sprawującego nadzór pedagogiczny, w zależności od właściwości rzeczowej przedmiotu sporu.
Rozdział 6
Organizacja pracy Przedszkola
§24
- Podstawową jednostką organizacyjną Przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań i uzdolnień oraz rodzaju niepełnosprawności.
- Liczba dzieci w oddziale wynosi 25.
- Liczba dzieci w oddziale integracyjnym w Przedszkolu ogólnodostępnym powinna wynosić 15 do 20, w tym do 5 dzieci niepełnosprawnych.
- W uzasadnionych przypadkach w czasie absencji dzieci lub nauczycieli, w okresach między świątecznych, dyrektor przedszkola może podjąć decyzję o łączeniu oddziałów
- W przedszkolu funkcjonują grupy ogólnodostępne, włączające i integracyjne.
- Odział przedszkolny powierzony jest opiece 2 nauczycieli – wychowawców, którzy prowadzą grupę przez kolejne lata, w miarę możliwości,
- W grupie dzieci 3-letnich zatrudniona jest pomoc nauczyciela, w grupie integracyjnej i włączającej – nauczyciel wspomagający lub/i pomoc nauczyciela;
- Dzienny czas pracy Przedszkola jest corocznie ustalany przez dyrektora w arkuszu organizacyjnym w porozumieniu z organem prowadzącym;
- Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza w przedszkolu prowadzona jest w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego oraz inne programy wybrane przez nauczycieli oraz programy własne. Programy własne nauczyciela dopuszcza do użytku Dyrektor Przedszkola po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców.
- W przedszkolu realizowany jest program wychowania przedszkolnego zawierający treści podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
- Program wychowania przedszkolnego dopuszczany jest przez Dyrektora na wniosek nauczycieli.
- Godzina zajęć nauczania, wychowania i opieki w Przedszkolu trwa 60 minut.
- Czas trwania zajęć prowadzonych w Przedszkolu, w tym zajęć religii i zajęć rewalidacyjnych, dostosowuje się do możliwości rozwojowych dzieci:
- z dziećmi w wieku 3 – 4 lat – około 15 minut;
- z dziećmi w wieku 5- 6 lat – około 30 minut.
- Zajęcia dodatkowe powinny odbywać się po godzinie 13.00.
- Przedszkole jest 16-to oddziałowe w tym 3 oddziały przy ul. Piaskowej 21, 13 oddziałów w głównym budynku. Przedszkole prowadzi oddziały stosownie do ilości posiadanych i dostosowanych sal jak i może otwierać oddziały w innych budynkach w swojej najbliższej okolicy. Sale przeznaczone na oddziały muszą spełniać wymogi zawarte we właściwych Rozporządzeniach.
- Ilość oddziałów integracyjnych jest co rocznie planowana w arkuszu organizacyjnym i zatwierdzona przez Organ Prowadzący.
- Do realizacji zadań statutowych Przedszkole posiada:
- 13 sal przedszkolnych w głównym budynku;
- 3 sale w obiekcie przy ulicy Piaskowej 21;
- gabinet logopedy;
- gabinet psychologa;
- gabinet fizjoterapeuty;
- gabinet integracji sensorycznej;
- kuchnie;
- pomieszczenia administracyjno- gospodarcze;
- ogród przedszkolny.
- Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w Przedszkolu określają odrębne przepisy.
- Terminy przerw pracy Przedszkola ustala organ prowadzący na wspólny wniosek Dyrektora Przedszkola i Rady Rodziców. §25
- Dodatkowe informacje o organizacji pracy Przedszkola umieszczone są w szczegółowym rozkładzie dnia każdego oddziału na dany rok szkolny.
- W Przedszkolu organizuje się zajęcia dodatkowe z uwzględnieniem potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka. §26
- Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Przedszkola opracowany przez Dyrektora Przedszkola, zaopiniowany przez Radę Pedagogiczną, związki zawodowe, organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Arkusz zatwierdza organ prowadzący.
- Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący, na wniosek Dyrektora i Rady Pedagogicznej. §27
- Organizację pracy Przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez Dyrektora Przedszkola na wniosek Rady Pedagogicznej z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny nauczania, wychowania i opieki, potrzeb, zainteresowań, uzdolnień oraz rodzaju niepełnosprawności, a także oczekiwań rodziców.
- Ramowy rozkład dnia zawiera:
- godziny pracy Przedszkola;
- godziny pracy poszczególnych oddziałów;
- godziny posiłków;
- harmonogram zajęć dodatkowych organizowanych w ramach środków finansowych Przedszkola, w tym religii oraz obowiązkowej, bezpłatnej nauki języka obcego w stosunku do dzieci sześcioletnich realizujących obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego.
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele ustalają dla swojego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
- Rozkład dnia oddziału uwzględnia:
- propozycje czasowe między formami proponowanymi przez nauczyciela, swobodną zabawą dziecka;
- potrzebę odpoczynku w zależności od wieku dziecka;
- potrzebę codziennego przebywania na powietrzu w zależności od pogody;
- godziny posiłków
- Świadczenia udzielane w przedszkolu w zakresie podstawy programowej wychowania przedszkolnego, o której mowa w odrębnych przepisach, realizowane są bezpłatnie w wymiarze
5 godzin dziennie, w godzinach 08.00- 13.00, na zasadach określonych w statucie Przedszkola. - Świadczenia udzielane w Przedszkolu w zakresie przekraczającym realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego podlegają opłacie w wysokości określonej w ustawie
o systemie oświaty. §28
- Przedszkole udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej poprzez:
- diagnozowanie środowiska dzieci;
- rozwijanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb dziecka i umożliwienie ich zaspokajania;
- rozpoznawanie przyczyn trudności w wychowaniu i terapii dziecka;
- prowadzenie edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród dzieci i nauczycieli;
- umożliwienie rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli;
- udzielanie wsparcia dziecku uzdolnionemu;
- badanie dojrzałości szkolnej dziecka;
- podejmowanie czynności mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych .
- Zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej realizowane są we współpracy
z rodzicami, poradniami pedagogiczno-pedagogicznymi i innymi poradniami specjalistycznymi, nauczycielami i innymi współpracownikami oraz podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dziecka. - Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest z inicjatywy:
a) rodziców;
b) nauczyciela wychowawcy lub specjalisty;
c) poradni psychologiczno-pedagogicznej;
d) pomocy nauczyciela;
e) poradni;
f) pracownika socjalnego;
g) asystenta rodziny;
h) kuratora sadowego;
i) pielęgniarki środowiskowej;
j) dyrektora przedszkola. §29
W przedszkolu możliwe jest organizowanie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Przedszkole posiada możliwość realizacji wskazań zawartych w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, w szczególności dysponuje środkami dydaktycznymi i sprzętem, niezbędnymi do prowadzenia wczesnego wspomagania rozwoju.
Dyrektor przedszkola powołuje Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju dla każdego dziecka na podstawie:
a) wniosku rodzica do dyrektora przedszkola o przyznanie godzin wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
b) opinii Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
c) oświadczenia rodziców o tym, że dziecko nie korzysta z zajęć organizowanych w ramach wczesnego wspomagania rozwoju w innej placówce oświatowej,
d) pisma zatwierdzającego przydział godzin wczesnego wspomagania rozwoju przez organ prowadzący.
Zespół, o którym mowa w ust. 1, tworzony jest w celu pobudzania psychoruchowego i/lub społecznego rozwoju dziecka, od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, prowadzonego bezpośrednio z dzieckiem i jego rodziną.
W skład zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:
a) pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka, w szczególności: oligofrenopedagog, tyflopedagog lub surdopedagog
b) psycholog,
c) neurologopeda lub logopeda;
d) inni specjaliści – w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny (fizjoterapeuta, terapeuta integracji sensorycznej, itp.)
Pracę zespołu koordynuje dyrektor przedszkola lub nauczyciel upoważniony przez dyrektora przedszkola.
Zespół szczegółowo dokumentuje działania prowadzone w ramach indywidualnego programu wczesnego wspomagania poprzez:
a) prowadzenie indywidualnych dzienników zajęć,
b) opracowanie indywidualnych programów wczesnego wspomagania rozwoju,
c) opracowanie oceny postępów dziecka,
d) opracowanie specjalistycznych opinii.
Do zadań zespołu należy w szczególności:
a) ustalenie, na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka,
b) nawiązanie współpracy z podmiotem leczniczym lub ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku rehabilitacji, terapii lub innych form pomocy, stosownie do jego potrzeb,
c) opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu, koordynowania działań specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz oceniania postępów dziecka,
d) analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w indywidualnym programie wczesnego wspomagania, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.
Rozdział 7
Zasady odpłatności za pobyt i wyżywienie dzieci w Przedszkolu
§30
- Zasady odpłatności rodziców za pobyt dziecka w Przedszkolu i korzystanie z wyżywienia reguluje Uchwała Rady Gminy, którą podaje się do wiadomości rodzicom.
- W Przedszkolu zapewnia się bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w wymiarze 5 godzin.
- Opłata za godzinę przekraczającą wymiar 5 godzin wynosi 1 zł.
- Warunki korzystania z wyżywienia w Przedszkolu, w tym wysokość opłat za posiłki ustala Dyrektor w porozumieniu z organem prowadzącym.
- Czas pobytu dziecka w Przedszkolu określają rodzice w zawartej Umowie cywilno – prawnej
z Dyrektorem. §31 - Opłata za wyżywienie i liczbę godzin płatnych zajęć wnosi się do 15-go dnia każdego miesiąca, którego należność dotyczy i rozlicza zgodnie z zasadami księgowości do 15-go następnego miesiąca. W przypadku, gdy dzień ten jest ustawowo wolny od pracy, za ostatni dzień płatności uważa się najbliższy dzień powszedni.
- Rezygnację z Przedszkola lub korzystania z posiłków rodzice składają na piśmie
u Dyrektora Przedszkola do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, od którego następuje. §32 - Pracownicy Przedszkola mają możliwość korzystania z posiłków oferowanych przez Przedszkole.
- Koszt przygotowania posiłku obejmuje koszty produktów zużytych do przygotowania posiłków.
Rozdział 8
Nauczyciele i inni pracownicy Przedszkola
§33
- W Przedszkolu zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracyjno-obsługowych.
- Nauczycieli oraz pracowników, o których mowa w ust.1, zatrudnia i zwalnia z zachowaniem odrębnych przepisów Dyrektor Przedszkola.
- Pracownicy pedagogiczni oraz pozostali pracownicy Przedszkola są zatrudniani według potrzeb na podstawie zatwierdzonego na dany rok szkolny arkusza organizacyjnego.
- Szczegółowe zadania pracowników pedagogicznych oraz administracyjno-obsługowych określa Dyrektor Przedszkola w zakresach czynności. §34
- Do zadań nauczycieli związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez Przedszkole należy w szczególności:
- sprawowanie bezpośredniej opieki nad powierzonymi dziećmi w czasie pobytu w Przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza jego terenem;
- systematyczne kontrolowanie miejsc, w których prowadzone są zajęcia;
- powiadamianie o uszkodzonych salach lub sprzętach;
- kontrola obecności dzieci na zajęciach;
- powiadomienie Dyrektora Przedszkola o wypadku dziecka;
- organizowanie wycieczek i spacerów zgodnie z obowiązującym w Przedszkolu Regulaminem wycieczek i spacerów.
- Nauczycieli w wykonywaniu zadań, o których mowa w ust.1, wspomagają pracownicy administracyjno-obsługowi Przedszkola. §35
Zakres zadań nauczycieli związanych ze współdziałaniem z rodzicami w sprawach wychowania
i nauczania dzieci obejmuje:
- uzgodnienie celów oraz sposobów współpracy nauczycieli i rodziców;
- rozpoznanie i ustalenie potrzeb rozwojowych dziecka;
- zapewnienie indywidualnej opieki każdemu wychowankowi poprzez dostosowanie metod
i sposobów oddziaływań odpowiednio do jego wieku, możliwości rozwojowych oraz potrzeb środowiska; - ustalenie w porozumieniu z rodzicami określonych form oddziaływań wychowawczych;
- udzielanie rodzicom pomocy w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
- zapoznawanie rodziców z zadaniami wynikającymi z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale;
- przekazywanie informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju w formie zaproponowanej przez rodzica;
- opracowanie harmonogramu całorocznych spotkań z rodzicami;
- angażowanie rodziców w działalność Przedszkola. §36
Zakres zadań nauczycieli związanych z planowaniem i prowadzeniem pracy wychowawczo-dydaktycznej oraz odpowiedzialnością za jej jakość obejmuje:
- udział w opracowywaniu Koncepcji Pracy Przedszkola oraz planów jego pracy;
- opracowywanie planów pracy dla oddziału z uwzględnieniem planu pracy Przedszkola oraz programu wychowania przedszkolnego realizowanego w oddziale;
- uczestnictwo w ewaluacji wewnętrznej podejmowanej w Przedszkolu;
- wybór programu wychowania przedszkolnego;
- prowadzenie dokumentacji pedagogicznej oddziału oraz innej dokumentacji zleconej przez Dyrektora Przedszkola zgodnie z przepisami prawa;
- przeprowadzenie analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole w roku poprzedzającym naukę w klasie pierwszej szkoły podstawowej oraz sporządzenie informacji dla rodziców, oraz obserwacji dzieci w wieku 3-5 lat;
- wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności, zainteresowań oraz niwelowanie deficytów rozwojowych dziecka;
- kierowanie działalnością dziecka poprzez organizowanie środowiska wychowującego i tworzenie sytuacji edukacyjnych;
- stosowanie twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania;
- zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez Przedszkole, nie pozostawiania dzieci bez opieki osoby dorosłej- w razie konieczności prośba o pomoc pracownika obsługi;
- systematyczne doskonalenie swoich kompetencji zawodowych oraz podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych do zajmowania stanowiska nauczyciela w Przedszkolu, które określają odrębne przepisy;
- dbałość o estetykę pomieszczeń;
- czynny udział w pracach Rady Pedagogicznej, realizacja postanowień i uchwał;
- inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym lub rekreacyjno-sportowym;
- nauczyciel ma możliwość realizowania zajęć w ramach projektów i programów finansowanych
z udziałem środków europejskich w ramach nawiązanego stosunku pracy. §37
Zakres zadań nauczycieli związanych z prowadzeniem obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji obejmuje:
- rozpoznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci;
- prowadzenie bieżącej diagnostyki;
- wspieranie rozwoju dziecka poprzez organizowanie pracy indywidualnej z dzieckiem potrzebującym pomocy oraz z dzieckiem zdolnym, ustalenia kierunków pracy z dzieckiem;
- dokumentowanie prowadzonych czynności zgodnie ze sposobem określonym przez Radę Pedagogiczną (arkusze obserwacji). §38
Zakres zadań nauczycieli związanych ze współpracą ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną obejmuje w szczególności:
- organizowanie spotkań dla rodziców ze specjalistami (psycholog, lekarz, pedagog);
- udział w omówieniu pracy z logopedą, nauczycielem gimnastyki korekcyjnej, rytmiki.
§39
- Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony Dyrektora Przedszkola, wyspecjalizowanych placówek i instytucji naukowo-oświatowych.
- Nauczyciel zobowiązany jest wykonywać inne czynności zlecone przez Dyrektora Przedszkola wynikające z działalności Przedszkola, w tym brać udział i pracować w zespołach nauczycieli.
- Nauczyciel prowadzi zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego, jeżeli zachodzi ich konieczność, zgodnie z odrębnymi przepisami. §40
- Pracownik jest obowiązany wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową
o pracę. - Pracownik jest obowiązany w szczególności:
- przestrzegać czasu pracy ustalonego w zakładzie pracy;
- przestrzegać regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie pracy porządku,
- przestrzegać przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych;
- dbać o dobro zakładu pracy, chronić jego mienie;
- przestrzegać tajemnicy określonej w odrębnych przepisach;
- przestrzegać w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego.
- Pracownicy niebędący nauczycielami mają również obowiązek dbania o bezpieczeństwo dzieci na terenie Przedszkola.
- Szczegółowy zakres obowiązków pracowników niebędących nauczycielami ustala Dyrektor Przedszkola.
Rozdział 9
Prawa i obowiązki dzieci
§41
- Przedszkole stwarza warunki w zakresie realizacji praw dziecka, w szczególności do:
- życzliwego i podmiotowego traktowania;
- zabawy i działania w bezpiecznych warunkach;
- przebywania w spokojnej, pogodnej atmosferze z wykluczeniem pośpiechu;
- spokoju i samotności, gdy tego potrzebuje;
- wypoczynku, jeśli jest zmęczone;
- zabawy i wyboru towarzyszy zabawy;
- badania i eksperymentowania;
- doświadczania konsekwencji własnego zachowania (ograniczonego względami bezpieczeństwa);
- rozwoju z uwzględnieniem zainteresowań, możliwości i potrzeb;
- aktywnej dyskusji z dziećmi i dorosłymi;
- wyboru zadań i sposobu ich rozwiązania;
- nagradzania wysiłku;
- formułowania własnych ocen, zadawania trudnych pytań, (na które powinno uzyskać rzeczową zgodną z prawdą odpowiedź);
- ciągłej opieki ze strony nauczyciela;
- współpracy nauczyciel – dziecko opartej się na poszanowaniu godności osobistej dziecka;
- ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej;
- nauki regulowania własnych potrzeb;
- ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej;
- spełniania obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego;
- możliwości spełniania obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem, tzw. edukacji domowej, zgodnie z przepisami ustawy.
- Do obowiązków dziecka należy:
- przestrzeganie ustalonych reguł współżycia w grupie;
- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i zdrowia;
- przestrzegania higieny osobistej;
- poszanowanie godności rówieśników i dorosłych;
- pełnienie dyżurów;
- wykonywanie czynności samoobsługowych i porządkowych w miarę swoich możliwości.
- W przypadku naruszenia praw dziecka przez Przedszkole rodzic ma prawo wniesienia skargi do wychowawcy oddziału lub Dyrektora Przedszkola według określonej procedury:
- skargi przyjmuje i rozpatruje Dyrektor Przedszkola;
- odpowiedź udzielana jest pisemnie do 7 dni w formie pisemnej;
- w przypadku niezadowalającego rozpatrzenia skargi rodzic ma prawo ponownego jej skierowania do organu prowadzącego lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny. §42
- Na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej Dyrektor Przedszkola może zawiesić ( do momentu wyjaśnienia) w prawie do korzystania z przedszkola dziecko, gdy:
- dziecko nie uczęszcza do Przedszkola przez okres jednego miesiąca, a rodzice nie zgłoszą (nie poinformują) przyczyny nieobecności,
- rodzice bez podania przyczyny systematycznie (2 miesiące) zalegają z opłatami za pobyt dziecka w Przedszkolu (po uprzednim pisemnym powiadomieniu rodziców).
- stwarzania przez dziecko sytuacji zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu własnemu i innych dzieci oraz braku współpracy z rodzicami, mimo zastosowania przyjętego w Przedszkolu trybu postępowania.
- Przyjęty w Przedszkolu tryb postępowania z dzieckiem często stwarzającym sytuacje zagrażające zdrowiu i bezpieczeństwu własnemu i innych dzieci:
1) indywidualna terapia prowadzona przez nauczyciela i specjalistę z dzieckiem w formie zajęć indywidualnych i grupowych; - 2) konsultacje z rodzicami i terapia rodzinna;
- 3) konsultacje i terapia w specjalistycznych instytucjach;
- 4) rozmowy z Dyrektorem.
- Podstawę do wykreślenia dziecka z rejestru dzieci Przedszkola stanowi także:
- rezygnacja rodzica z usług Przedszkola;
- zakwalifikowanie dziecka do innej formy wychowania i opieki;
- umieszczenie dziecka w innym przedszkolu (np. w wyniku przeprowadzonej rekrutacji);
- niezgłoszenie się dziecka w okresie dwóch tygodni po rozpoczęciu roku szkolnego.
- nie uczęszczanie do przedszkola bez podania przyczyny dłużej niż przez okres dwóch miesięcy;
Rozdział 10
Prawa i obowiązki rodziców
§43
Rodzice dzieci uczęszczających do Przedszkola mają prawo do:
- zapoznawania się z zadaniami wynikającymi z planu pracy Przedszkola oraz programu wychowania przedszkolnego w danym oddziale;
- uzyskiwania na bieżąco rzetelnych informacji na temat swojego dziecka;
- uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli, pedagoga w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, doborze metod udzielania pomocy;
- przekazywanie Dyrektorowi Przedszkola wniosków dotyczących pracy Przedszkola;
- przekazywanie opinii na temat pracy Przedszkola organowi prowadzącemu i organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny poprzez swoje przedstawicielstwo (Radę Rodziców)
- prowadzenia tzw. edukacji domowej, rozumianej jako zezwolenie na spełnianie przez dziecko obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego poza Przedszkolem w trybie odrębnych przepisów;
- realizacji indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego ich dziecka
w trybie odrębnych przepisów. §44
Do podstawowych obowiązków rodziców należy:
- przestrzeganie postanowień niniejszego Statutu;
- przyprowadzanie do Przedszkola dziecka bez objawów chorobowych;
- przyprowadzanie i odbieranie dzieci z Przedszkola w godzinach ustalonych przez Przedszkole;
- terminowe uiszczanie odpłatności za korzystanie z usług Przedszkola.
Rozdział 11
Postanowienia końcowe
§45
- Projektowanie nowego statutu odbywa się w przypadku:
- licznych zmian lub zmian, które naruszyłyby spójność statutu;
- gdy statut był wielokrotnie nowelizowany.
- Projektowanie zmiany statutu dokonuje się w przypadku:
- zmian zachodzących w przepisach prawa powszechnego lub lokalnego;
- potrzeby nowych rozwiązań organizacyjnych lub usprawnienia funkcjonowania społeczności przedszkolnej;
- ograniczenia lub utrudnienia w podejmowaniu działań przez określony organ Przedszkola;
- zalecenia organów kontrolnych;
- innych potrzeb (zmiana nazwy).
- Zmiana Statutu następuje w trybie przewidzianym dla jego nadania.
- Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Przedszkole jest jednostką budżetową i prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z odrębnymi przepisami.
6. Traci moc obowiązujący dotychczas Statut Przedszkola Nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi im. Króla Maciusia Pierwszego.